Сторінка психолога















16.04.2021 р.

Граємо вдома:

розвиток навчального потенціалу дитини дошкільного віку


Глен Доман (американський лікар-фізіотерапевт, автор відновлювальних та розвивальних методик для дітей з ураженнями ЦНС) вважав, що батьки – найкращі викладачі для дитини. Адже процес такого навчання триває усе життя і чим раніше мама й тато починають «вкладатися» у розвиток своєї дитини, тим більш вражаючий результат отримають потім. Оскільки у дітей дошкільного віку навчання та пізнання навколишнього світу відбувається через гру, нижче наведені вправи, що допоможуть в ігровій формі сформувати навчальний потенціал Вашої дитини та розвинути уяву, увагу, пам’ять та мислення, витрачаючи на це лише 15-20 хвилин на день.

Гра «Закрий!»

Мета: вчити сприймати, порівнювати, виділяти предмети схожі та відмінні за формою.

Матеріал: дві баночки різних розмірів, маленькі та великі кульки (кришечки).

Хід: показати дитині дві баночки, вказати, що одна баночка велика, а друга – маленька. Потім продемонструвати маленькі і великі кульки. Великі кульки потрібно зібрати у велику баночку, а маленькі – в маленьку (показати). Після виконання завдання попросити закрити баночки відповідними кришечками.

Гра «Де звучить?»

Мета: розвиток зорової і слухової уваги, навичок орієнтування у просторі.

Матеріал: будь-яка іграшка, яка створює звук.

Хід: поторохтіть іграшкою, щоб дитина звернула на неї увагу, потім іграшка відводиться в сторону і знову торохтить. Дитина із закритими очима повинна вказати напрям звідки іде звук. Гра повторюється 2-3 рази.

Гра «Прищепки»

Мета: корекція дрібної моторики пальців.

Матеріал: прищепки, аркуш картону/лінійка/мотузка, силуети одягу.

Хід: прищепки в грі використовуються як тренажер для пальчиків. Вирізати з паперу декілька силуетів різного одягу (кофтинка, спідниця, шкарпетки, сорочка та ін.). Попросити дитину допомогти Вам розвісити білизну на мотузку за допомогою прищіпок. Якщо у Вас немає часу виготовити силуети – можна прищіпки чіпляти на міцний аркуш паперу чи широку лінійку.

Гра «Оплески»

Мета: розвиток фонематичного сприйняття.

Хід: Дитина має плеснути в долоні стільки разів, скільки предметів знаходиться на столі;

Дорослий повільно ритмічно плескає в долоні – дитина повинна відтворити кількість оплесків.

Примітка: спочатку кількість предметів та оплесків має не перевищувати З часом кількість і темп оплесків збільшується.

Гра «Подарунок ляльці»

Мета: закріпити поняття про колір.

Матеріал: лялька, кружки основних кольорів – білого, чорного, червоного, синього, жовтого, зеленого (по 2 шт.).

Хід:

а) Спочатку запропонуйте назвати, якого кольору кружок Ви даєте дає ляльці.

б) Попросіть дитину дати ляльці червоний (зелений, синій…) кружок.

в) Покажіть дитині червоний (зелений, синій…) кружок і попросіть її «Дай ляльці такий же самий кружок».

Гра «Весела пташка»

Мета: закріпити знання про розташування предметів в просторі; розуміння та вживання простих прийменників в, на, під, за.

Матеріал: дві іграшки-пташки, іграшкові меблі (шафа, стіл, стілець).

Хід:

а) Дві пташки, Ваша і дитини, літають. Дитина повторює дії за Вами.

б) Ви говорите, куди полетіла пташка – вгору, вниз, а дитина виконує дію.

в) Дія навпаки: «А зараз пташка літатиме, а ти скажеш, куди вона полетіла».

г) Запропонуйте заховати пташку за шафу, в шафу, посадити на стіл, стілець, під стілець і т. д.

«Вмикни логіку»

Мета: розвиток логічного мислення за допомогою логічних задач.

Хід:

1. Жираф, крокодил і бегемот жили в різних будиночках. Жираф жив не в червоному і не в синьому будиночку. Крокодил жив не в червоному і не в помаранчевому будиночку. Як ти гадаєш, в яких будиночках жили звірі?

2. Три рибки плавали в різних акваріумах. Червона рибка плавала не в круглому і не в прямокутному акваріумі. Золота рибка – не в квадратному і не в круглому. В якому акваріумі плавала зелена рибка?

3. Жили-були три дівчинки: Таня, Оленка і Даша. Таня була вища за Оленку, Оленка вища за Дашу. Хто з дівчаток найвищий, а хто найнижчий? Кого з них як звуть?

4. Ані, Юлі та Олі мама купила тканину на плаття. Ані не зелену і не червону. Юлі – не зелену і не жовту. Олі – не жовту і не червону. Яка тканина для якої з дівчаток?

5. У трьох тарілках лежать різні фрукти. Банани лежать не в синій і не в помаранчевій тарілці. Апельсини не в синій і не в рожевій тарілці. В якій тарілці лежать сливи? А банани і апельсини?

6. Антон і Денис вирішили погратися. Один з кубиками, а інший з машинками. Антон машинку не взяв. Чим гралися Антон і Денис?

7. Віка і Катя вирішили малювати. Одна дівчинка малювала фарбами, а інша олівцями. Чим стала малювати Катя?

8. Рудий і Чорний клоуни виступали з м’ячем і кулею. Рудий клоун виступав не з м’ячиком, А чорний клоун виступав не з кулькою. З якими предметами виступали Рудий і Чорний клоуни?

9. Ліза і Петро пішли в ліс збирати гриби і ягоди. Ліза гриби не збирала. Що збирав Петро?

10. Скільки вух у трьох мишей?

11. Скільки лап у двох ведмежат?

12. Саша їв яблуко велике і кисле. Оля їла яблуко велике і солодке. Що в цих яблуках однакове? Різне?

13. Скільки горіхів в порожній склянці?

14. На груші виросло п’ять яблук, а на ялинці – лише два. Скільки всього яблук виросло?

15. Що станеться з білою хусткою, якщо її опустити в Червоне море?

• Виконання простих побутових інструкцій

Мета: формувати здатність дитини розуміти часто використовувані в побуті слова, виконувати прості словесні інструкції.

Хід: розуміння дитиною цілісних словосполучень, які вона могла багато раз чути. Запропонувати їй виконати відповідні дії, наприклад:

- поцілувати маму;

- обійняти тата;

- пограти в ладоньки;

- закрити очі;

- помахати ручкою;

- узяти маму за руку і йти до столу і т. д.


08.04.2021
Практичний психолог консультація батькам та педагогам: «Для дітей з когнітивними порушеннями»






23/03/2021




******





******

Хто такий дитячий психолог
ДЛЯ ЧОГО ПОТРІБЕН ДИТЯЧИЙ 
ПСИХОЛОГ?
Як змінюється життя Вашої дитини і яку роль відіграє дитячий психолог у підтримці дітей?
Дитяча психологія – це широка галузь, яка охоплює знання про зростання і зміни людини від народження до підліткового віку і пояснює, як відбуваються ці важливі зміни. Чи відрізняються 3-річні діти від 7-річних та підлітків лише тим, що вони мають різний досвід, або це біологічні зміни, які відіграють ключову роль у формуванні індивіда?
Оскільки дитяча психологія намагається відповісти на численні запитання, дослідники і практикуючі часто поділяють розвиток дитини на певні сфери. Загалом, вони виділяють фізичний, когнітивний (мислення, навчання, пам’ять тощо) та соціальний/ емоційний розвиток дитини. Дитячі психологи намагаються зрозуміти кожен аспект розвитку, включаючи і те, як діти вчаться, думають, взаємодіють і емоційно реагують на оточуючих, знаходять друзів, розуміють емоції та особливості власного розвитку, їх темперамент та навички.
Етапи розвитку дитини відображаються у здібностях, такі як ходьба і розмова, які досягаються більшістю дітей у відповідному віці. Серед іншого, ми зацікавлені в тому, щоб пояснити, як діти досягають цих етапів і як індивідуальні, соціальні та культурні фактори впливають на те, як вони розвиваються.

КОЛИ ВАРТО ЗАДУМАТИСЯ ПРО ПОШУК ДИТЯЧОГО ПСИХОЛОГА?

Спілкування з дитячим психологом потрібно і корисно кожній дитині. Але бувають ситуації, коли візит до психолога з категорії справ важливих, але не які не «горять», переходять у категорію термінових:
  • різні дитячі страхи;
  • упертість та/ або агресія;
  • проблеми у спілкуванні з однолітками та/ або дорослими;
  • зміна місця проживання (для дітей це – справжнє випробування!)
  • збудливість або апатичність;
  • підготовка до дитячого садка і період адаптації;
  • підготовка до школи;
  • проблеми у стосунках батьків.
Усі ці підстави можуть бути достатніми для того, щоб, не відкладаючи «у довгий ящик», звернутися до дитячого психолога.

ЩО ДАЄ РОБОТА З ПСИХОЛОГОМ?

  • підтримка в гострих ситуаціях;
  • супровід вікових криз;
  • допомога в подоланні фобій;
  • корекція поведінки.

ВАРТО ОБРАТИ ТРЕНІНГ ЯКЩО ПОТРІБНО:

  1. Сформувати навичку вираження емоції словами та соціально прийнятними способами;
  2. Отримати знання про те як працюють емоції людини;
  3. Навчитись як справлятися з емоціями;
  4. Сформувати навик здорової міжособистісної взаємодії зі збереженням границь і своїх і іншого.

ВАРТО ОБРАТИ ІНДИВІДУАЛЬНУ КОНСУЛЬТАЦІЮ ЯКЩО:

  • Потрібно вирішити конкретну індивідуальну проблему, якщо вона не пов’язана з темою заняття.
  • Тренінг має тематику, яка може відрізнятися від актуальних переживань. Окрім того, увага розподіляється на кожного з учасників групи, що унеможливлює тривалу роботу з однією дитиною.
  • Дитина поки що не готова дотримуватись правил групи, бо раниться об них.
  • Є групові правила, які необхідні для збереження безпеки кожного учасника, однак не всі діти готові їх дотримуватись з різних причин, наприклад якщо правила її ображають, або якщо дитина сприймає їх як покарання.
  • Дитина перебуває в процесі переживання травматичної події.
  • Це може нести для неї небезпеку: під час обговорення емоцій можуть піднятися сильні особистісні переживання, проживати які в груповій роботі неможливо.
Отже: груповий психологічний тренінг це від слова тренувати. Тут тренуємо емоційний інтелект. Ціль не вирішувати проблеми, а здобувати і розвивати навики в емоційній сфері, щоб надалі проблем і не з‘являлося.

ЯК ПОЯСНИТИ ДИТИНІ ЩО РОБИТЬ ПСИХОЛОГ?

Пояснити чим саме займаються психологи можна на прикладі тренування і роботи тренера у спортзалі. У спортзалі на тренуванні можна підкачати тіло. На психологічному тренінгу, або в індивідуальній роботі з психологом можна «прокачати» емоції.
У спортзалі тренер для того, щоб підказати, який інструмент для чого використати. Якщо я хочу накачати руки – тренер запропонує, наприклад, гантелі. Гантелі – це інструмент. Я можу не знати як саме цими гантелями користуватися, тренер – підкаже і покаже як – це техніка.
Психолога можна обізвати тренером але в сфері емоційного. Психолог підкаже дитині інструмент, який допоможе виразити емоції, та покаже і допоможе спробувати техніку як саме цим інструментом користуватися.
Як і у спорті працювати з тренером можна в групі та індивідуально, точно так само і в сфері емоційного можлива робота на груповому тренінгу та на індивідуальній консультації.
Важливо:
  • Тренер не приростить до моїх рук м’язи, не всуне гантелі в мої кишені, не примусить їх брати додому;
  • Точно так психологічній роботі: психолог не може і не буде змінювати дитину, не примусить її щось робити чи не робити. Дитячий психолог створює безпечну атмосферу, в якій дитина може попрактикувати нові способи взаємодії з своїм емоційним світом, і якщо вони їй підходять, спиратися на них в своєму житті.
*********


*********

Немає коментарів:

Дописати коментар